10 لحظه ویژه رویارویی‌های پرسپولیس و پیکان؛ از «نزن بسه دیگه» تا «سجده شکر بقا»

10 لحظه ویژه رویارویی‌های پرسپولیس و پیکان؛ از «نزن بسه دیگه» تا «سجده شکر بقا»

 پایگاه خبری فوتبالی- پیکان، آخرین رقیب پرسپولیس در این فصل است و تیمی که پای گلات قرمزها، امضای آخر را می زند.

به گزارش فوتبالی، پیکانی‌ها در لیگ برتر، 22 بار به پرسپولیس باخته اند و این رکورد شکست خوردن یک تیم برابر یک تیم در تاریخ این بازیهاست. این 10 لحظه از نظر فوتبالی، ویژه ترین لحظات رویارویی های دو تیم در این 20 دوره ای است که از لیگ برتر می گذرد.

یک: 27 شهریور 1382- کابوس یک رویا 

 اولین باخت پرسپولیس رویایی وینکو بگوویچ در لیگ سوم برابر پیکان رقم خورد. پرسپولیس در هر 3 بازی قبلی اش برنده شده و 14 گل زده بود و با حضور امثال دایی، باقری، میناوند، کاظمیان و بدون علی پروین و دار و دسته اش، شانس اول قهرمانی بود ولی پیکان با کلکسیون وقت کشی های مهدی واعظی، درنهایت این بازی را 2 یک برد آنهم در شرایطیکه طبق معمول، بهمن طهماسبی دروازه پرسپولیس را باز کرد.

دو: 6 اسفند 1385- سوپرگل از وسط زمین 

 هنوز عقربه های ساعت به دقیقه 60 نرسیده بود که تیم دنیزلی در خانه با 4 گل از پیکان عقب افتاد. یکی از این گلها را محسن بیاتی نیا از تقریبا وسط زمین وارد دروازه فرشید کریمی کرده بود. اما زیبایی های بازی با استارت روند گلزنی های پرسپولیس به بالاترین حد خود رسید هرچند درنهایت کامبک ناقص بود و پرسپولیس تنها توانست 3 بار دروازه محمد محمدی را باز کند. تیم دنیزلی در آن مقطع فصل، از هر رقیبی در آزادی 4 گل می خورد. 

سه: 2 آذر 1387- نیکبخت پنالتی نزن 

 اولین بازی پرسپولیس بعد از رفتن افشین قطبی در فصل دفاع از عنوان قهرمانی یعنی لیگ هشتم با حضور افشین پیروانی به عنوان سرمربی موقت. ستاره بازی کسی نبود جز علیرضا نیکبخت. او دو بار پشت ضربه پنالتی ایستاد و هر دو بار ضربه اش را تقریبا به وسط زد و موفق نشد دروازه محمدی را باز کند تا درنهایت بازی با تساوی 2 بر 2 به پایان برسد. این یک رالی تمام عیار بود جاییکه پرسپولیس هم گل اول و هم گل آخر را زد.

چهار: 30 اردیبهشت 1390- امضای سقوط 

نیش کامل پرسپولیس در بدن پیکان. بعد از دو تساوی بدون گل، پرسپولیس در آخرین بازی فصل تصمیم گرفت دوباره خیلی خطرناک شود. آنها به همین دلیل با برد 5 یک، سقوط پیکان را قطعی و پای رفتنی شدن شان را امضا انداختند. پیکان در آخرین دقیقه نیمه اول بازی را مساوی کرد ولی در نیمه دوم، 4 بار دیگر دروازه اش باز شد. پرسپولیس که تا دقیقه 80، دو یک جلو بود در 10 دقیقه پایانی 3 گل دیگر هم زد. 

پنج: 10 آبان 1391- نزن بسه دیگه 

 شعار هواداران پرسپولیس روی سکوها، اصلی ترین سوژه بازی بود. جاییکه آنها بعد از زدن گل ششم، از بازیکنان تیم شان می خواستند دیگر دروازه پیکان را باز نکنند تا این عدد، کلید اصلی بازی بماند. پیکان که دو فصل قبل با خوردن 5 گل از پرسپولیس راهی لیگ یک شده بود، در برگشت به لیگ برتر، این بار دروازه اش 6 بار برابر این تیم باز شد در روزیکه کریم انصاری فرد تازه پرسپولیسی شده، هت تریک کرد.

شش: 11 اردیبهشت 1394- سجده شکر بقا 

 این شاید مهمترین بازی و مهمترین برد پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر باشد حتی بالاتر و برتر از تمام قهرمانی های پیاپی. پرسپولیس در این روز با یک گل پیکان را برد و بقایش در لیگ برتر را قطعی کرد. مهمترین سوژه اش هم سجده شکر محمد نوری بعد از سوت پایان بازی بود. نوری البته بعدها اعلام کرد سجده شکرش بابت مصدوم نشدن در این بازی بوده و نه بقای پرسپولیس که با ارسال نوروزی و ضربه سر طارمی رقم خورد. پرسپولیس در آن سال وضعیت تراژیکی داشت و به صورت دراماتیکی پیکان را برد تا بقایش در لیگ قطعی شود. 

هفت: 11 اردیبهشت 1394- استارت جام ربایی 

 لیگ چهاردهم بالاخره روی خوش خودش را هم به پرسپولیس نشان داد. این فصل با حضور علی دایی روی نیمکت استارت خورد ولی او بعد از شکست خانگی برابر تراکتور و پاره شدن روند 26 بازی خانگی بدون باخت رفتنی شد. سپس نوبت به حمید درخشان رسید که تنها 17 بازی دوام آورد و درنهایت نیمکت به برانکو سپرده شد. بعد از یک باخت و یک مساوی، برابر پیکان بود که اولین برد پرسپولیس با برانکو رقم خورد؛ سرآغاز سالهای جام در جام! 

هشت: 4 آذر 1395- چه تکلی 

اولین رویارویی پرسپولیس و پیکان در شهر قدس در روزهای حضور جلالی روی نیمکت پیکان و درخشش مهاجمی به نام گادوین منشا در خط حمله این تیم. یک بازی سخت برای تیم برانکو که با خوش شانسی از باخت فرار کرد چون جلال حسینی را در ترکیبش داشت. در آخرین دقیقه بازی، فراز امامعلی با عبور از دروازه بان پرسپولیس، ضربه اش را به سمت دروازه زد ولی روی خط، این سید جلال بود که با یک تکل استثنایی جلوی توپ را گرفت.

نه: 16 فروردین 1396- تنبیه بدنی 

انتقام کامل از پیکان، تیمی که در دور رفت پرسپولیس را متوقف کرده بود. پیکان یک نیمه دروازه اش را بسته نگه داشت ولی این مقاومت دقیقه 55 شکست و علی علیپور، دروازه پیکان را باز کرد. این پایان کار نبود چون طارمی طبق معمول باید گلش را می زد که زد. او دقیقه 90، گل دوم تیمش را زد و تاوانش را هم با پس گردنی صادق بارانی داد. بازیکن پیکان به قدری از این گل ناراحت بود که کارت قرمز را به جان خرید ولی از خجالت گلزن درآمد.

ده: 28 آبان 1397- شیخ ویسی وارد می شود 

دوئل رفت پرسپولیس برابر پیکان در لیگ هجدهم را باید به نام وحید شیخ ویسی نوشت که با اشتباهاتش، یک تنه پرسپولیس را برنده کرد. شاید اگر این سوتی ها نبود، هنوز هم شیخ ویسی را در لیگ برتر می دیدیم نه در لیست آرمان گهر سیرجان لیگ یکی و تنها 7 بازی درون دروازه. ضربه آرام علیپور با دفع عجیب شیخ ویسی همراه شد و به درون دروازه رفت. البته شیخ ویسی فصل بعد هم برابر پرسپولیس، چنین اشتباهی را تکرار کرد. 

 

گزارش از علیرضا خطیبی/ پایگاه خبری فوتبالی

1470