گزارش ویژه/ اولین ستاره آسیایی استقلال 54 ساله شد

گزارش ویژه/ اولین ستاره آسیایی استقلال 54 ساله شد

پایگاه خبری فوتبالی- 54 سال پیش استقلال برای اولین بار به مقام قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا رسید.

به گزارش فوتبالی، در فوتبال ایران تنها دو تیم توانسته‌اند به مقام قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا که در فرمت جدید با نام لیگ قهرمانان آسیا خوانده می‌شود برسند؛ استقلال و پاس. 

آبی‌های تهرانی که با دو قهرمانی و دو نایب قهرمانی پرافتخارترین تیم ایرانی مسابقات جام باشگاه‌های آسیا به شمار می‌آیند و به استناد سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا بعد از تیم‌های الهلال، پوهانگ استیلرز و اوراواردز چهارمین تیم پرافتخار قاره کهن می‌باشند، 54 سال پیش در چنین روزی توانستند به نخستین ستاره آسیایی خود پیدا کنند.

سومین دوره جام باشگاه‌های آسیا در سال 1970 و به میزبانی شهر تهران و ورزشگاه امجدیه (شهید شیرودی) برگزار شد و تاج بعد از پرسپولیس (که در سال 1968 موفق شده بود به این مسابقات راه پیدا کند اما در مرحله گروهی از گردونه رقابت‌ها کنار رفته بود) به دومین تیم ایرانی بدل شود که طعم حضور در جام باشگاه‌های آسیا را می‌چشد. 

تاج در شرایطی به جام باشگاه‌های آسیا رسیده بود که زدراکو رایکوف، یکی از موفق‌ترین سرمربی‌های تاریخ این باشگاه روی نام بازیکنان سرشناس و باتجربه آن مقطع تیم خط قرمز کشیده بود؛ از اکبر افتخاری تا داریوش مصطفوی و حسین قاضی‌شعار همه و هم از جمع آبی‌پوشان مرخص شده بودند! آبی‌ها برای جبران کمبود بازیکن در تیم خود دست به اقدامی که در آن‌ سال‌ها در فوتبال ایران مرسوم بود زدند و غلام وفاخواه از عقاب، فریدون معینی از پیکان و محمود خوردبین از پرسپولیس را به عنوان یار کمکی به تیم اضافه کردند. 

سومین دوره مسابقات با حضور 7 تیم برتر قاره کهن (مدان اندونزی، پلیس تایلند، سلانگور مالزی، هومنتمن لبنان، بنگال هند، هاپوئل رژیم اشغالگر قدس و تاج) برگزار می‌شد؛ بیشتر مسابقات از رادیو و تلویزیون ملی پخش زنده می‌شد و زنده‌یاد عطاالله بهمنش آن‌ها را گزارش می‌کرد.

شاگردان رایکوف که در گروه خود با تیم‌های هومنتمن لبنان و سلانگور مالزی همگروه شده بودند در مصاف‌های خود با این دو تیم به دو پیروزی رسیدند و جمعا 6 بار موفق به گلزنی شدند. 

تاجی‌ها که به چیزی جز قهرمانی فکر نمی‌کردند در نیمه‌نهایی هم با دو گل جواد قراب و غلامحسین مظلومی با برتری دو بر صفر در برابر مدان اندونزی که فوتبال درگیرانه و خشنی را ارائه می‌داد، به فینال مسابقات راه پیدا کرد.

21 فروردین که زمان برگزاری فینال مسابقات بود به یکی از بهترین روزهای تاریخ باشگاه تاج بدل شد؛ تاج در ورزشگاه امجدیه که جایی برای سوزن انداختن نداشت و بیش از 35 هزار هوادار را به داخل خود راه داده بود با شکست دادن رقیبی از سرزمین‌های اشغالی به نخستین ستاره آسیایی خود دست پیدا کرد.

همانند بازی‌های قبلی، تاج در قاب دروازه خود دومین دروازه‌بان قرن آسیا یعنی ناصر حجازی را داشت. مسعود معینی،مهدی لواسانی، اکبر کارگرجم و منصور پورحیدری در قلب دفاع قرار گرفته بودند. کارو حق‌وردیان و فریدون معینی یک خط جلوتر کمربند میانی تیم را شکل داده بودند و البته جواد قراب، علی جباری، غلامحسین مظلومی و غلام وفاخواه در خط آتش به دنبال ناامن کردن محوطه جریمه رقیب بودند.

در حالی که بازی با شرایط پایاپایی پیش می‌رفت و هر دو تیم شانس‌های نصفه و نیمه‌ای برای رسیدن به گل داشتند اما هاپوئل در هفتادمین دقیقه مسابقه و با غفلت خط دفاعی تاج، دروازه ناصر حجازی را توسط «خزوم» رقیب بازکرد تا حجازی نتواند مانند 3 بازی قبلی کلین‌شیت کند؛ این گل حرارت مسابقه را بیشتر کرد و پسران رایکوف را به سمت دروازه حریف هل داد. علی جباری که خیلی در جریان بازی قرار نگرفته بود و در مقابل دروازه حریف توفیق چندانی نداشت از زمین خارج شد تا مهدی حاج‌محمد ریزنقش جایش را بگیرد؛ حاج‌محمد آغازگر یک درام هیجانی بود. در هشتاد و سومین دقیقه مسابقه با ظرافتی که در بازی‌اش وجود داشت از مدافعان رقیب کرنر گرفت و همان را با ارسالی دقیق به روی سر غلام وفاخواه ریخت تا او توپ و تور را به هم برساند و همه چیز را به تعادل بکشاند.

90 دقیقه با نتیجه مساوی خاتمه پیدا می‌کند؛ بازیکنان تاج با صحبت‌های سراسر انگیزشی رایکوف صرب، وقت‌های اضافه را شروع می‌کنند و تنها دو دقیقه بعد از سوت شروع مجدد بازی مسعود معینی مهم‌ترین گل عمر خود را به ثمر می‌رساند؛ منصور پورحیدری با خطای خشن بازیکن حریف نقش روی زمین می‌شود تا خطا به نفع استقلال اعلام شود؛ خود منصور پورحیدری ضربه خطا را می‌زند. همه بازیکنان توسط مدافعان هاپوئل مهار شده بودند جز یک نفر؛ همه مسعود معینی را نادیده گرفته بودند.

او از قلب دفاع آمده بود تا همه چیز را دگرگون کند؛ معینی توپ سرگردان در محوطه جریمه حریف را با سینه کنترل می‌کند و با شوتی غیرقابل مهار دروازه را هدف می‌گیرد... گل دوم تاج به زیبایی هرچه تمام به دست می‌آید. 

گل قهرمانی تاج در جام باشگاه‌های آسیا ۱۹۷۰

تاج با درایت رایکوف مسابقه را در دقایق باقی‌مانده اداره می‌کند تا بازی با همان نتیجه دو بر یک تمام شود. آبی‌ها بعد از تیم ملی که در سال 1968 توانسته بودند به مقام قهرمانی در آسیا برسد دومین جام رسمی یک تیم ایرانی در قاره کهن را به دست آوردند؛ این قهرمانی با آقای گلی زنده‌یاد غلامحسین مظلومی با ۵ گل زده مزین شد.

۹۰۹۸