درد مشترک طارمی و امباپه؛ این قاعده فوتبال حرفه‌ای است

درد مشترک طارمی و امباپه؛ این قاعده فوتبال حرفه‌ای است

پایگاه خبری فوتبالی – مهدی طارمی و امباپه شرایط مشابهی دارند!

به گزارش فوتبالی، تیم پورتو این فصل در لیگ برتر پرتغال وضعیت خوبی ندارد. آنها در حال حاضر با 58 امتیاز از 27 بازی در رده سوم جدول هستند. اما اسپورتینگ با یک بازی کمتر 68 امتیاز دارد و صدرنشین است. با این اختلاف امتیازی، بعید است پورتو شانسی برای قهرمانی در لیگ داشته باشد.

یکی از دلایلِ فصلِ نه چندان خوبِ پورتو، وضعیت مهدی طارمی مهاجم ایرانی این تیم است. طارمی که پس از یک فصل درخشان با ریوآوه در تابستان سال 1399 با قراردادی 4 ساله به پورتو پیوست روزهای بسیار درخشانی در این تیم داشت. او تا امروز در مجموع در 173 بازی، 86 گل و 53 پاس گل برای پورتو ثبت کرده است.

طارمی با پورتو قهرمانی‌های زیادی به دست آورد. در لیگ برتر پرتغال هم آقای گل شد و هم عنوان بهترین پاسور را از آن خودش کرد. اما این روند درخشان در فصل جاری متوقف شده است. او در این فصل در 26 بازی در تورنمنت‌های مختلف فقط 6 گل زده و 4 پاس گل داده است.

اصلی‌ترین دلیل افت طارمی در این فصل احتمالا منتفی شدن انتقال او به میلان در تابستان سال گذشته است. خیلی از رسانه‌ها انتقال این مهاجم به میلان را قطعی می‌دانستند اما این انتقال در آخرین روزهای بازار نقل و انتقالات منتفی شد. خیلی واضح بود که طارمی دوست نداشت این فصل در پورتو بماند اما باشگاه با انتقال او مخالفت کرد.

به نظر می‌رسد نداشتن انگیزه باعث افت مهاجم ایرانی شده است. طارمی در ادامه فصل پیشنهاد تمدید قرارداد با پورتو را هم رد کرد و در نهایت تایید شد که او در انتهای فصل به دیگر تیم شهر میلان یعنی اینتر خواهد رفت. بعد از قطعی شدن خبر این انتقال، وضعیت طارمی در پورتو از این هم بدتر شد.

سرجیو کونسیسائو سرمربی پورتو تصمیم گرفت مهدی را که از وضعیت آرمانی به دور بود از ترکیب اصلی تیمش بیرون بکشد. او از این که طارمی را در فصل آینده در اختیار نخواهد داشت مطمئن شده بود و به همین دلیل تصمیم گرفت تیمش را هم به «بازی بدون طارمی» عادت بدهد.

از آخرین گل طارمی در لیگ برای پورتو حدود 4 ماه می‌گذرد! البته او آخرین گلش برای پورتو را روز دوم دی در بازی لیگ‌کاپ مقابل تیم لیکسوئس زده بود. تورنمنتی که پورتو از آن هم حذف شده است. طارمی آخرین بار در بازی هفته بیست و یکم لیگ مقابل آروکا 22 دقیقه برای تیمش بازی کرد. یعنی 23 بهمن سال گذشته. از آن به بعد مهدی دیگر هرگز در ترکیب تیمش قرار نگرفته است!

شاید این طور به نظر برسد که باشگاه پورتو و کونسیسائو دارند انتقام امتناع مهدی از تمدید قرارداد با این باشگاه را می‌گیرند و به او بازی نمی‌دهند. اما حقیقت است که این اتفاق جزو قواعد حرفه‌ای فوتبال است. کونسیسائو به دنبال یافتن جانشین برای مهدی در ترکیب تیمش است. برای همین باید او را روی نیمکت بگذارد!

این اتفاق اصلا عجیب و غریب نیست. همین حالا بزرگ‌ترین ستاره فوتبال جهان هم شرایطی مشابه شرایط طارمی را تجربه می‌کند. کیلیان امباپه مهاجم فرانسوی باشگاه پاری‌سن‌ژرمن مدتی پیش رسما اعلام کرد که در پایان فصل از این تیم جدا خواهد شد. درست بعد از این ماجرا بود که لوییز انریکه سرمربی پاریس شروع به نیمکت‌نشین کردن امباپه و تعویض‌های مکرر این بازیکن کرد!

هرچند این ماجرا منتقدانی هم دارد اما واقعیت این است که برای باشگاه‌های بزرگ اروپایی، تیم مهم‌تر از هر بازیکنی است. حالا می‌خواهد این بازیکن مهدی طارمی باشد یا کیلیان امباپه. برای همین هم نیمکت نشینی این ستاره‌ها با واکنش تند و تیز هواداران تیم‌های‌شان روبرو نمی‌شود.

این قانون نانوشته فوتبال حرفه‌‌ای است و منطق هم چنین اجازه‌ای به سرمربیان می‌دهد. نمی‌شود روی بازیکنی که می‌دانی قرار است به زودی از تیم برود سرمایه‌گذاری کرد! بهتر است به دنبال یافتن جانشین او و پیدا کردن سبک تازه‌ای باشی.

1359