مثلث آتشین و دفاع آهنین؛ یک آرسنال رؤیایی!

مثلث آتشین و دفاع آهنین؛ یک آرسنال رؤیایی!

وبسایت رسمی برنامه نود - بازی های اخیر آرسنال در لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا موجب شگفتی کارشناس های فوتبال شده است. توپچی ها در ادامه روند فوق العاده خویش در این فصل، یک نمایش کوبنده دیگر را ارائه داده و تیم لودوگورتس بلغارستان را گلباران کردند. دلیل تحولات شگرف و پیشرفت آرسنال چیست؟

به گزارش وبسایت نود، آرسنال در سومین بازی از مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، با ارائه یک بازی شناور و هجومی توانست 6 گل را درون دروازه لودوگورتس قرار بدهد. فارغ از این موضوع که سطح کیفی تیم قهرمان لیگ بلغارستان در چه حد و اندازه ای باشد، نمایش تاکتیکی آرسنال در این بازی و همین طور چند بازی اخیر، بسیار جالب توجه و فرا تر از حد تصور بوده است.

مسوت اوزیل؛ از سلطان پاس گل تا سلطان گل!

مسوت اوزیل در بازی مقابل لودوگورتس، برای اولین بار در عمر ورزشی خویش، هت تریک کرد تا رکورد شکست ناپذیری توپچی ها از هفته دوم لیگ برتر به بعد، همچنان پا بر جا بماند و یاران ونگر به هفتمین برد متوالی دست پیدا کنند. آرسنال طی 11 بازی اخیر، به 9 برد دست یافته است. یادتان هست که وقتی آرسنال در هفته نخست لیگ برتر با نتیجه 4-3 در ورزشگاه امارات مغلوب لیورپول شد، منتقدان همیشگی آرسن ونگر چه الم شنگه ای را به راه انداختند؟

گل نخست اوزیل مقابل لودوگورتس شباهت بسیاری به گل هایی داشت که تیری آنری برای توپچی ها در روزهای اوج می زد. مسوت اوزیل طی 4 بازی اخیر برای آرسنال، 5 گل به ثمر رسانده است. این ملی پوش آلمانی در دیدار با سوانسی و چلسی نیز گل های پیروزی بخش تیمش را زد. تا قبل از شروع این فصل، اهالی فوتبال به مسوت اوزیل لقب «سلطان پاس گل» را داده بودند ولی عملکرد او در این فصل کاملاً در تضاد با چنین لقبی است. اوزیل در کل فصل گذشته فقط 8 گل زده بود ولی تعداد گل های او طی فصل جاری، به عدد 6 رسیده و عجیب تر این که اوزیل در دیدار مقابل لودوگورتس برای اولین بار در این فصل، پاس گل داد!

مثلث آتشین توپچی ها

بدون تردید باید گفت که نقش مسوت اوزیل تغییر کرده و او تبدیل به یک بازیکن گلزن شده است. دلایل پیشرفت چشمگیر اوزیل و تیمش را مورد کنکاش قرار خواهیم داد ولی پیش از هر چیز، نباید فراموش کنیم که یکی از مهم ترین عوامل درخشش اوزیل، نه تنها آمادگی خودش بلکه دستیابی به درک متقابل با الکسیس سانچز و تئو والکات است. اوزیل، الکسیس و والکات تبدیل به یک مثلث مرگبار در خط آتش توپچی ها شده اند که تقریباً در اغلب گل ها یا برنامه های هجومی تیمشان، ردپایی از آنها مشاهده می شود.

آرسنال در 7 بازی از 12 مسابقه اخیر، حداقل 3 گل را درون دروازه تیم های حریف قرار داده است. الکسیس سانچز و تئو والکات در مقابل لودوگورتس هم گل زدند. والکات به عنوان مهاجم کناری، به هماهنگی فوق العاده ای با الکسیس سانچز دست یافته و درخشش وی در هفته های اخیر، باعث افزایش اعتماد به نفس او شده است. اگر به آمار مشارکت مثلث آتشین خط حمله آرسنال در فصل جاری توجه کنید، به دلایل موفقیت های اخیر توپچی های پی خواهید برد:

الکسیس سانچز 6 گل و 6 پاس گل

مسوت اوزیل 6 گل و یک پاس گل

تئو والکات 8 گل و 2 پاس گل

آمار فوق، شامل بازی های لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا می باشد. آرسنال تاکنون 28 گل را در لیگ برتر و لیگ قهرمانان به ثمر رسانده که 20 گل توسط این سه بازیکن آماده، زده شده است.

خط دفاعی آهنین؛ وقتی که بزرگ ترین دغدغه ونگر تبدیل به بزرگ ترین نقطه قوت آرسنال شد!

بر خلاف پیش فرض، تیم لودوگورتس را نباید یک تیم ضعیف پنداشت. لودوگورتس همان تیمی است که دو فصل پیش، لیورپول را متوقف کرد. اگر جریان کامل بازی این تیم بلغار را مقابل آرسنال به ویژه در نیمه اول دیده باشید، دقیقاً به این موضوع، مهر تأیید خواهید زد. لودوگورتس چند فرصت خطرناک را با پاس های بلند عمقی ایجاد کرد ولی مغلوب هنرنمایی داوید اوسپینا و البته تجربه کم بازیکنانش شد.

در این بازی ثبت شد که خط دفاعی آرسنال، هنوز هم نقاط ضعف زیادی به ویژه در هنگام ضد حملات حریف دارد ولی با وجود داوید اوسپینا و پیتر چک، خیال توپچی ها از درون دروازه راحت است. در غیاب گرانیت ژاکا محروم، جانشین وی یعنی فرانسوا کوکلین هم یکی از بهترین بازیکن های آرسنال بود که نقشی پر رنگ در پخش توپ و پاسکاری ایفا می کرد و در مواقع ضروری، به خط دفاعی آرسنال هم یاری می رساند.

وقتی که توپچی ها طی 17 دقیقه دیدار مقابل لیورپول در هفته اول، 4 گل را دریافت کردند، اغلب هواداران از زوج راب هولدینگ-کالوم چمبرز ابراز نا امیدی کرده و شاید همان اتفاق باعث خرید شکودران مصطفی به ازای 35 میلیون پوند شد. از روزی که مصطفی و کوشینی زوج خط دفاعی توپچی ها را تشکیل دادند، این تیم فقط 3 گل را در 7 بازی دریافت کرد. آنها درک کم نظیری از یکدیگر داشته و می توانند در صورت ادامه همین روند، تاریخسازی کنند.

آکس؛ هر روز آکس تر از دیروز!

الکس آکسلید چمبرلین بازیکن 23 ساله آرسنال در بازی مقابل لودوگورتس یکی از بهترین بازیکن های تیمش بود. او یک گل زد و یک پاس گل داد، 88% پاس صحیح، 4 خلق شانس (موقعیت)، 3 شوت به سوی دروازه حریف و 5 دریبل موفق در کارنامه چمبرلین در دیدار با تیم بلغارستانی مشاهده می شود.

با گلزنی در مقابل لودوگورتس، تعداد گل های چمبرلین در لیگ قهرمانان اروپا با تعداد گل های او در لیگ برتر، برابر شده است. نه تنها نقش الکس آیوبی را نباید نادیده انگاشت بلکه تعویض طلایی ونگر در این بازی را هم باید مورد توجه قرار داد. کمتر رسانه ای به این نکته توجه کرد که لوکاس پرز مهاجم اسپانیایی آرسنال که از دقیقه 62 به میدان رفت، دو پاس گل را برای اوزیل ارسال کرد.

آکس نخست، مخفف نام آکسلید-چمبرلین و آکس دوم (axes یا axis)، به معنای به معنای محور استسانتی؛ جادوگر کوچکی که روح بزرگ آرسنال است

سانتی کازورلا در 4 فصل اخیر، نقش آچار فرانسه ونگر را داشته است. این بازیکن خوش فکر اسپانیایی که هواداران آرسنال با لقب «جادوگر کوچک» از او یاد می کنند، در پست های مختلفی همچون بال، هافبک وسط و حتی پشت مهاجم بازی کرده است. کازورلا در گلزنی، خلق موقعیت و تنظیم سرعت بازی تیمش مهارت های ویژه ای دارد. بازیکن سابق ویارئال در دیدار مقابل لودوگورتس نیز در ترکیب اصلی آرسنال به میدان رفت و یک پاس گل، 40 پاس و دقت پاس 90% را به ثبت رساند. سانتی در کنار کوکلین در جلوی خط دفاعی آرسنال مستقر شده بود.

یکی از دغدغه های آرسنالی ها این است که با توجه به سن بالای سانتی کازورلا و نقش کلیدی او، آیا یک جانشین مناسب برای او در سیستم مورد علاقه ونگر، 1-3-2-4 وجود دارد؟ برخی از کارشناس ها اعتقاد دارند که سبک بازی سانتی شباهت زیادی به محمد الننی داشته و این بازیکن مصری بهترین جانشین برای سانتی در دراز مدت خواهد بود. ونگر در بازی دیشب، چنین نظریه ای را تصدیق کرده و الننی را به جای سانتی به میدان فرستاد و از قضا، او هم عملکرد خوبی داشت هر چند که شاید به اندازه سانتی، خلاق نباشد.

فراموش نکنیم که چطور دوران افت آرسنال در زمستان گذشته و پس از مصدومیت سانتی کازورلا آغاز شد. هر گاه او در زمین باشد، توازن مناسبی را در تیم ایجاد کرده و حتی موجب ارتقای عملکرد اوزیل می شود. در این فصل نیز، از هنگام حضور سانتی کازورلا در ترکیب آرسنال، روند شکست ناپذیری شاگردهای ونگر آغاز شده است. در 16 بازی اخیری که سانتی در ترکیب اصلی آرسنال به میدان رفته، توپچی ها فقط یک بار باخته اند!

راز خط حمله آرسنال

عدم آمادگی اولیویه ژیرو باعث شد تا  آرسن ونگر مجبور به استفاده از الکسیس سانچز به عنوان «یار 9 کاذب» شود. وقتی که الکسیس به نقاط عمقی تر زمین فرستاده شد، یک جای خالی برای تئو والکات در فضای چپ زمین به وجود آمد و این بازیکن کهنه کار آرسنال که در بهترین روزهای دوران حضورش در این باشگاه به سر می برد، سرانجام توانست انتظارات هواداران را برآورده سازد.

مسوت اوزیل هم که در فصل گذشته به عنوان یک بازیساز انجام وظیفه می کرد، نقشی متفاوت را پذیرفته و به عنوان هافبک هجومی قادر است به قلب خط دفاعی حریفان بزند. به همین دلیل، آمار گلزنی اوزیل در این فصل بسیار بیشتر از پاس های گل وی است. خط حمله قابل پیش بینی آرسنال در فصل گذشته و طی دوران حضور مداوم اولیویه ژیرو تبدیل به یک خط حمله خلاق تر در حضور الکس آیوبی و آن مثلث آتشین مذکور شده است. 

محمدرضا شعاعی 

4464