گزارش ویژه/ شیمبا کاپیتان پیرمردهای ۳۵+ سال لیگ برتری

گزارش ویژه/ شیمبا کاپیتان پیرمردهای ۳۵+ سال لیگ برتری

پایگاه خبری فوتبالی- لیگ برتر با 21 بازیکن بالای 35 سال و 143 بازیکن بالای 30 سال از لحاظ سن و سال و فرصت دادن به جوانها وضعیت جالبی ندارد و به نظر لیگ مورد علاقه پیرمردهاست.

به‌ گزارش فوتبالی، سن بین 30 تا 40 سال با اینکه در زندگی عادی، سن بالایی محسوب نمی‌شود ولی وقتی صحبت از فوتبال باشد، به بازیکنی که سنش از 30 سال رد شده، می‌توان کم‌کم حتی لقب "پیرمرد" داد.

لیگ برتر فوتبال ایران، تعداد زیادی بازیکن بالای 30 سال دارد، بازیکنانی که گاهاً بسیار هم برای تیم خود گره‌گشا هستند. در این‌ گزارش به 21 بازیکن بالای 35 سال فوتبال ایران پرداخته‌ایم که حتی ستاره تیم‌های خود هستند و البته تعدادشان هم به هیچ وجه کم‌ نیست.

پیرترین بازیکن لیگ برتر بالای ۴۰ سال دارد!

لوسیانو پریرا ملقب به شیمبا مهاجم کهنه‌کار فولاد درحال حاضر با 40 سال و 6 ماه و 26 روز، پیرترین بازیکن لیگ برتر است. این مهاجم برزیلی نشان داده سن برای وی فقط یک عدد است و البته مشتریان زیادی هم در فوتبال ایران دارد و بدون تیم نمی‌ماند. جالب اینکه دومین بازیکن مسن لیگ پس از پریرا باز هم از فولاد خوزستان است و شهاب گردان ۳۹ ساله بعد از هم‌تیمی خود دومین بازیکن سن بالای لیگ برتر است. البته دروازه‌بان باتجربه فولاد گفته در پایان فصل قصد خداحافظی و آویختن کفش‌هایش را دارد.

بنفش، رنگ مورد علاقه پیرمردهای لیگ برتری

تیم هوادار با در اختیار داشتن ۱۵ بازیکن بالای ۳۰ سال، پیرترین تیم لیگ برتر است. بنفش‌ها بیشترین تعداد بازیکن بالای ۳۵ سال را هم با اختلاف در اختیار دارند و شش بازیکن از ۲۱ بازیکن بالای ۳۵ سال شاگرد مسعود شجاعی هستند. کریم اسلامی ۳۸ ساله، امین قاسمی‌نژاد ۳۷ ساله، علیرضا حقیقی و امین پورعلی ۳۶ ساله، مجتبی لطفی و مهدی عبدی ۳۵ ساله بازیکنان ۳۵+ سال هوادار هستند تا مشخص شود رنگ بنفش مورد علاقه فوتبالیست‌های مسن ایرانی است.

استقلال خوزستان؛ جوان‌ترین تیم لیگ

آبی های جنوب با در اختیار داشتن فقط چهار بازیکن بالای ۳۰ سال، جوان ترین تیم لیگ برتر هستند. با این حال یکی از این چهار بازیکن استقلال خوزستان، یعنی محمد آبشک، ۳۷ ساله بوده و بالای ۳۵ سال است تا حتی جوان ترین تیم لیگ هم از بازیکن باتجربه بالا استفاده کند.

پرسپولیس؛ پیرترین اسکواد بین تیم‌های مدعی

از بین چهار تیم بالای جدول که هر ساله از مدعیان لیگ برتر هستند، پرسپولیس با داشتن ۱۳ بازیکن بالای ۳۰ سال، پیرترین اسکواد را در اختیار دارد. جالب اینکه قرمزهای پایتخت تنها تیم بین چهار تیم مدعی هستند که بازیکن بالای ۳۵ سال هم دارند که وحید امیری با ۳۶ سال سن است. استقلال اگر چه ۱۲ بازیکن بالای ۳۰ سال دارد ولی مسن‌ترین بازیکن این تیم میلاد فخرالدینی ۳۳ ساله است. سپاهان و تراکتور هم هر کدام یک بازیکن ۳۴ ساله دارند و شرایط طلایی پوشان با داشتن ۷ بازیکن بالای ۳۰ سال از سایر مدعیان بهتر است.

۱۴۷ بازیکن بالای ۳۰ سال

پیش‌تر اشاره کردیم که ۲۱ بازیکن بالای ۳۵ سال در لیگ برتر ایران بازی می‌کنند. اما شاید بد نباشد بدانید که لیگ برتر ۱۴۷ بازیکن بالای ۳۰ سال در دل خود جای داده که عدد عجیبی است. اعدادی که نشان می دهد مربیان در لیگ برتر، ریسک استفاده از بازیکن جوان را نمی‌پذیرند که البته باتوجه به رفتار مدیران باشگاه‌ها شاید بتوان به آنها حق داد. همچنین مقایسه آمار بالای ۳۰ ساله‌ها نسبت به فصل قبل نشان می‌دهد که لیگ ایران پیرتر شده چرا که آمار کنونی ۲۰ بازیکن بالای ۳۰ سال بیشتری نسبت به فصل گذشته دارد.

تعداد بازیکن‌های بالای ۳۰ سال در تیم‌های لیگ برتر

هوادار: ۱۵ 

فولاد: ۱۴

پرسپولیس: ۱۳

استقلال: ۱۲

مس رفسنجان: ۱۱

تراکتور، گل‌گهر، پیکان و صنعت نفت: هر کدام ۹

نساجی: ۸

سپاهان و ذوب‌آهن: هر کدام ۷

آلومینیوم: ۶

ملوان و شمس‌آذر: هر کدام ۵

استقلال خوزستان: ۴

بازیکنان بالای ۳۵ سال تیم‌های لیگ برتری:

استقلال: ندارد

پرسپولیس: وحید امیری ۳۶ سال

سپاهان: ندارد

تراکتور: ندارد

ملوان: حامد نورمحمدی و محمد طیبی ۳۷ سال

گل‌گهر: روبرتو تورس و علی‌اصغر عاشوری ۳۵ سال

شمس‌آذر: مسعود پورمحمد ۳۵ سال

آلومینیوم: اسماعیل شریفات ۳۵ سال

ذوب‌آهن: محسن فروزان ۳۶ سال و کمال کامیابی‌نیا ۳۵ سال

مس رفسنجان: رامتین سلیمان‌زاده و مهدی ترکمان ۳۵ سال

هوادار: کریم اسلامی ۳۸ سال، امین قاسمی‌نژاد ۳۷ سال، علیرضا حقیقی و امین پورعلی ۳۶ سال، مجتبی لطفی و مهدی عبدی ۳۵ سال

پیکان: ندارد

استقلال خوزستان: محمد آبشک ۳۷ سال

نساجی: ندارد

فولاد: لوسیانو پریرا ۴۰ سال و شهاب گردان ۳۹ سال

صنعت نفت: مصطفی احمدی ۳۶ سال

تیم منتخب ۳۵+ ساله‌های لیگ برتری:

دروازه‌بان: علیرضا حقیقی

مدافعان: محمد طیبی - رامتین سلیمان‌زاده - وحید امیری - حامد نورمحمدی

هافبک‌ها: کمال کامیابی‌نیا - علی‌اصغر عاشوری - روبرتو تورس - اسماعیل شریفات

مهاجمین: لوسیانو پریرا - امین قاسمی‌نژاد

گزارش از حامد حاجی محمدی

1997