یادداشت ویژه/ بخششِ زشت‌ترین هتک حرمت فوتبال؟ اجازه بدهید نپذیریم آقای خیابانی!

یادداشت ویژه/ بخششِ زشت‌ترین هتک حرمت فوتبال؟ اجازه بدهید نپذیریم آقای خیابانی!

پایگاه خبری فوتبالی- امروز جواد خیابانی در تلویزیون درباره توهین زشت هوادار باشگاه سپاهان در ورزشگاه آزادی حرف‌هایی زده و خواستار بخشش او شده است.

به گزارش فوتبالی، این در حالی است که حتی متعصب‌ترین هواداران سپاهان هم با توجه زشتی جملاتی که لیدر خاطی بر زبان آورده است نمی‌توانند به این راحتی درخواست بخشش او را داشته باشند و او را دستکم سزاوار یک محکومیت حداقلی می‌دانند!

اما آقا جواد در مساله‌ای که «نباید»، حس انسان‌دوستی‌اش گل کرده است و می‌خواهد نقش یک مصلح اجتماعی را ایفا کند. این نوشته اصلا قصد دمیدن در آتش ماجرا را ندارد اما اجازه بدهید توضیحات شما و فرزند آن «بزرگوار» را نپذیریم. 

حتما آن جملات زشت که سنگ را از شرم آب می‌کند شنیده‌اید. اما تقاضا می‌کنم اگر احساسات‌تان جریحه‌دار نمی‌شود و توانش را دارید یک بار دیگر هم آن فیلم را ببینید. لیدر خاطی با آرامش تمام می‌گوید: «یه راه داره. این پسرایی که ما از اصفهان آوردیم همشون مجردن. بهشون قول دادیم اگه فحش ندن یکی یه دونه از این دخترا بهشون می‌دیم! اون وقت با هم می‌شیم فامیل. دیگه از این مشکلا پیش نمیاد!» 

ظاهرا فرزند این لیدر در گفت‌وگو با جواد خیابانی گفته است که «در قوم و قبیله‌شان رسم است که برای آشتی و صلح بین دو قوم، به همدیگر دختر می‌دهند و عروسی می‌گیرند.» کاری به این که رسم و آیین آن قوم و قبیله چقدر درست و انسانی است نداریم. اما آقای خیابانی! در کجای آن جملات شرم‌آور، نشانی از این رسم و رسوم دیدید؟ تاکید روی مجرد بودن پسرانی که از اصفهان آمده‌اند و به هر کدام‌شان یک دختر پرسپولیسی می‌دهند چه ربطی به آن رسم و رسوم دارد؟ برعکس هم بود و پای دخترهای سپاهانی هم وسط بود باز هم همین مطلب را می‌نوشتیم.

خود این فرد در فیلمی که بعدتر به قصد عذرخواهی منتشر کرده است اعتراف می‌کند که «اسیر جو ورزشگاه شدم و به بانوان پرسپولیس جسارت کردم.» بعد آقای خیابانی مدعی است که منظور او فلان رسم قوم و قبیله‌ای بوده است! هر چند خیلی روشن است که این عذرخواهی هم با میل و رغبت نبوده و بیشتر ناشی از ترس و تبعات بعدی است! 

یک بار دیگر هم آن فیلم را ببینید آقا جواد. متوجه موضوع تکان دهنده دیگری هم خواهید شد. حداقل دو نفر دیگر هم کنار آن لیدر ایستاده‌اند اما در تمام مدتی که آن جملات مشمئز کننده از زبان لیدر خاطی بیرون می‌آید حتی یک تشر یا تلنگر هم به او نمی‌زنند تا او را متوجه زشتی کلامش کنند. این یعنی همه آن جملات مورد تایید آنها هم هست! یعنی موضوع دیگر مربوط به یک نفر نیست. اینجا دیگر باید نگرانِ تفکر باشیم. 

شنا کردن بر خلاف جهت آب همیشه هم خوب نیست. جایی که از کوچک و بزرگ همه اعتقاد دارند همین محرومیت 10 ساله از حضور در ورزشگاه‌ها به اندازه کافی بازدارنده نیست، آقا جواد روبروی همه ایستاده است و خواهان بخشش است.

تقریبا همه اهالی فوتبال درباره این که آن چه این فرد در وررشگاه آزادی رقم زده است زشت‌ترین هتک حرمت تاریخ فوتبال ایران است اتفاق نظر دارند. اما آقای خیابانی به راحتی خواستار بخشش شده است. این می‌تواند نظر و خواست او باشد اما درست نیست که او از فراگیریِ رسانه تلویزیون استفاده کند و با گفتن «حالا یه گناهی کرده» این خبط نابخشودنی را تا حد یک خطای کودکانه تقلیل بدهد. خیابانی نظرش را گفته و احتمالا تا حالا بازخوردهایی هم برای این حرف‌ها دریافت کرده است اما بهتر است در این فقره تلاش بیشتری برای تبرئه کردن فرد خاطی نکند. چون دفاع بد از یک رفتار بد، نتیجه خوبی ندارد. این موضوع بین جامعه و فوتبالدوستان حل خواهد شد. نه با ژست انسان دوستی و صلح‌طلبی!

یادداشت از ناصر نامدار/ پایگاه خبری فوتبالی