به بهانه تولد نیمار؛ ستاره‌ای که قدر خودش را ندانست

به بهانه تولد نیمار؛ ستاره‌ای که قدر خودش را ندانست

پایگاه خبری فوتبالی - نیمار جونیور دوسانتوس، شاید بتوان او را بهترین استعداد برزیلی 10 سال اخیر فوتبال برزیل معرفی کرد. 

به گزارش فوتبالی، نیمار کسی بود که بسیاری از فوتبال‌دوستان او را وارث تاج و تخت مسی و رونالدو می‌دانستند و تصور بر این بود که او پس از پایان دوران اوج این دو ستاره، بر دنیای فوتبال حکومت می‌کند، اما تصمیمات اشتباه و زندگی غیرحرفه‌ای، باعث شد تا او در 31 سالگی، پس از رونالدو و مسی سطح اول فوتبال اروپا را ترک کند تا یک استعداد بی‌نظیر برزیلی دیگر به چیز یکه استحقاقش را داشت، نرسد.

او استاد حاشیه‌سازی در فصل نقل و انتقالات است و شاید همین موضوع باعث شد او نتواند تمام تمرکزش را بر روی فوتبال بگذارد. چه زمانی که سانتوس را به مقصد بارسلونا ترک کرد، و چه موقعی که رکورد گران‌ترین نقل و انتقال تاریخ را شکست و راهی پاری‌سن ژرمن شد و چه حالا که به لیگ حرفه‌ای عربستان و تیم الهلال منتقل شده است؛ او همواره چند هفته و یا حتی چند ماه اخبار نقل و انتقالاتی را به خود اختصاص داد.

پرده اول ماجراجویی‌های نیمار در فصل نقل و انتقالات، سال 2013 به معرض نمایش در آمد. او در سری آ برزیل و تیم سانتوس نشان داده بود چه استعداد فوق‌العاده‌ای دارد و حسابی باشگاه‌های اروپایی را مبهوت هنر فوتبال خود کرد. در آن زمان، رئال مادرید و بارسلونا توانمندترین باشگاه‌ها از نظر مالی بودند و تنها این دو باشگاه توان پرداخت مبلغ درخواستی سانتوس برزیل را داشتند.

حتی نیمار برای امضای قرارداد با رئال مادرید به توافقات اولیه هم دست یافت، اما مدیران باشگاه در آن دوران وارد عمل شدند و برای این که این ستاره را به رقیب واگذار نکنند، با یک‌سری مذاکرات پنهانی و پنهان‌کاری در مسائل مالی و البته زیر پا گذاشتن قوانین فیفا، او را به خدمت گرفتند.

طبق گفته‌های بارتومئو و راسل، انتقال نیمار به جای 2014، در دسامبر 2011 نهایی شده بود! زمانی که این دو برای تسریع بخشیدن پروسه انتقال این بازیکن به نیوکمپ، تنها چند روز پیش از برگزاری فینال جام باشگاه‌های جهان میان سانتوس و بارسلونا، کاملا برخلاف قوانین فیفا -که می‌گوید یک باشگاه تنها در صورتی می تواند با بازیکن مذاکره کند که فقط شش ماه از قرارداد وی باقی مانده باشد و این در حالی‌ست که نیمار تا آگوست 2014 با سانتوس قرارداد داشت که این مذاکره صورت گرفت-به مذاکره با پدر نیمار می‌پردازد و در این جلسه از نگرانی‌های خود مبنی بر احتمال پیوستن نیمار به تیمی دیگر می‌گوید.

مدیران بارسا در این جلسه، 10 میلیون یورو به پدر نیمار برای گرفتن پاسخ نهایی او در منتقل شدن نیمار به بارسلونا پرداخت می‌کنند و زمانی هم که پدر نیمار از انجام این مذاکرات و دریافت این مبلغ ابراز نگرانی می‌کند، مدیران بارسلونا به وی اطمینان می‌دهند که کسی بویی از این جلسه نخواهد برد!

بارتمئو درباره این جلسه در دادگاه گفت: «این ادعا که ما پیش از موعد مقرر با نیمار و پدرش مذاکره کردیم صحت دارد. در آن زمان به سه بازیکن برزیلی علاقه‌مند بودیم اما دوتای آن‌ها توسط دیگر باشگاه‌ها خریداری شدند و تنها نیمار برایمان باقی مانده بود و نگران بودیم او را هم از دست بدهیم. بنابراین فورا درهای مذاکره را باز کردیم و مبلغی نیز برای قطعی شدن جذب او پرداختیم. آن زمان چیزی در این مورد نگفتیم، چون درست نبود هواداران سانتوس پیش از یک بازی مهم پی ببرند که انتقال بهترین بازیکنشان به تیم رقیب قطعی شده است. آن 10 میلیون یورو نیز هیچ‌گاه در محاسبات سالانه باشگاه وارد نشد اما همه می‌دانستند در چه راهی هزینه شده است.»

اما جالب اینجاست که در دادگاه بارتومئو، راسل، نیمار و پدر او همه از این 10 میلیون به عنوان قرض یاد کردند که می‌بایست پس از پیوستن نیمار به بارسلونا به این باشگاه پس داده می‌شد! بارسلونا برای توجیه مذاکره پیش از موعد با نیمار نیز به نامه‌ای که از ریاست وقت سانتوس، لوئيس آلوارو د اولیویرا (کسی که در سال 2016 فوت کرد) که در آن اعلام شده بود این باشگاه برزیلی از این مذاکرات آگاه است، اشاره می‌کرد.

به هر ترتیب که بود، بارسایی‌ها نیمار را جذب کردند و او تبدیل به یکی از بهترین بازیکنان آن دوران بارسلونا شد. خیلی زود محبوب هواداران شد و توانست خودش را به عنوان جانشین مسی در بارسلونا معرفی کند، اما یک انتقال جنجالی دیگر همه چیز را به باد داد. شاهزاده محبوب نیوکمپ، در عرض چند روز به یک خائن پول‌پرست تبدیل شد.

بارسلونا در اردوی آماده‌سازی فصل 2017/18 بود که پاری‌سن ژرمن تصمیم گرفت نیمار را از بارسلونا جذب کند. باور این انتقال سخت بود، چرا که خود نیمار تنها چند هفته قبل از آن، رسما اعلام کرده بود تصمیمی مبنی بر ترک بارسلونا ندارد و می‌خواهد در بلوگرانا بماند.

بند فسخ قرارداد او با بارسا 222 میلیون یورو بود؛ این که در آن زمان باشگاهی بتواند چنین مبلغی را بپردازد، چیزی شبیه به دیوانگی بود. رکورد نقل و انتقالات در آن سال چیزی نزدیک به 100 میلیون یورو بود و حالا قرار بود پاریسی‌ها آن را تا 222 میلیون یورو افزایش دهند.

پیشنهاد وسوسه‌کننده پاری‌سن ژرمن، نیمار را مجاب کرد تا بارسلونا را ترک کند. او نمی‌خواست دیگر زیر سایه لیونل مسی باشد و قصد داشت به جایی برود تا ستاره اصلی تیم باشد. او گمان می‌کرد ماندن در بارسا هیچ‌گاه برایش توپ طلا به ارمغان نمی‌آورد، چرا که هرچقدر هم تلاش کند، عملکردش تحت تاثیر مسی قرار خواهد گرفت.

تمام این‌ها باعث شد تا گران‌ترین نقل و انتقال تاریخ فوتبال رقم بخورد. تمام رسانه‌های ورزشی دنیا تا چند روز اخبار این انتقال را پوشش می‌دادند؛ نیمار به پاری‌سن ژرمن بمب خبری فوتبال دنیا بود.

به هر شکلی که بود، ستاره برزیلی راهی پاری‌سن ژرمن شد، اما شرایط اصلا آنطور که انتظار می‌رفت رقم نخورد و نیمار هیچ‌گاه نتوانست در پاریس، همان بازیکنی شود که در بارسلونا بود. هرچند که آمارش آن‌چنان هم بد نبود، اما مصدومیت‌های پرتعدادش و عدم موفقیت تیمی با پاری‌سن ژرمن، باعث شد تا انتقال نیمار به پاری‌سن ژرمن، یک خرید ناموفق شناخته شود.

حالا نیمار مسیرش به خاورمیانه افتاده، به لیگ حرفه‌ای عربستان، همانجایی که ستارگان بزرگی همچون کریم بنزما و کریستیانو رونالدو توپ می‌زنند؛ اما با یک تفاوت بزرگ، آن هم این‌که رونالدو و بنزما حقشان را از دنیای فوتبال گرفتند و نیمار هرگز نتوانست به اندازه استعدادش، پرتلاش و جاه‌طلب باشد.

ستاره برزیلی باشگاه الهلال 32 ساله شد؛ کسی که شاید اگر قدر استعداد و توانایی خودش را می‌دانست، می‌توانست نامش را کنار بزرگان تاریخ فوتبال قرار دهد، اما این اتفاق رقم نخورد تا یک حسرت بزرگ بر دل دوست‌دارانش بماند.

گزارش از مازیار فقیه

1428