رونالدو جا پای اوزه‌بیو و پله گذاشت/ ستاره‌هایی که به ایران آمدند

رونالدو جا پای اوزه‌بیو و پله گذاشت/ ستاره‌هایی که به ایران آمدند

پایگاه خبری فوتبالی- کریس رونالدو اولین ستاره بزرگ دنیای فوتبال نیست که به ایران آمده است.

به گزارش فوتبالی، مهمترین اتفاق فوتبال ایران در 24 ساعت گذشته، بدون شک به سفر کریس رونالدو به تهران مربوط می‌شود. فوق ستاره‌ای که جمعیت زیادی را هم به فرودگاه امام رساند هم منطقه سعادت آباد – محل هتل اسپیناس – را تحت تاثیر قرار داد.

قطعا رونالدو، معروفترین فوتبالیستی بوده که در چند سال اخیر به ایران آمده اما در طی چند دهه گذشته، ستاره‌های بزرگی مسافر تهران ‌شده‌اند. اگر می‌خواهید بدانید که این ستاره‌ها چه کسانی بودند، این گزارش را از دست ندهید

پلنگ سیاه در جدال با پرسپولیس و پاس 

در سال 1349، اوزه بیو (پلنگ سیاه لقب اوست) که توانسته بود عنوان آقای گلی جام جهانی 1966 را به دست بیاورد، به همراه بنفیکا که در آن دوران به یکی از قطب های قدرتمند فوتبال اروپا بدل شده بود به ایران آمد و دو بازی دوستانه با تیم های پرسپولیس و پاس در ورزشگاه امجدیه برگزار کرد و به ترتیب با نتایج 4 بر صفر و 2 بر صفر پیروز شد .

حضور چند ساعته پله در ایران!

در سال 1351، با تلاش مسِولان وقت ورزش ایران، و با هزینه‌ای 240 هزار تومانی در آن سال، سانتوس برزیل با فوق ستاره‌اش یعنی پله که فاتح سه جام جهانی با تیم ملی برزیل بود به ایران آمد و در حضور چند ساعته در ایران یک بازی دوستانه را با تیم نصف و نیمه منتخب تهران که هدایتش بر عهده زدارکو رایکوف بود برگزار کرد و گرچه 3 گلش با تصمیمات عجیب و غریب داوران مردود شد اما نهایتا سانتوس با نتیجه 1-5 برنده آن بازی شد که پله زننده سه گل تیمش باشد.

گلباران قهرمان اروپا در جدال با منتخب تهران

پرافتخارترین تیم فوتبال آلمان یعنی بایرن مونیخ بعد از فتح جام باشگاه های اروپا در سال 1972 به همراه مهم ترین ستارگان خود یعنی اووه زیلر، بکن بائر وگرد مولر به تهران آمد تا دو دیدار دوستانه را در ایران برگزار کند. باوارایی ها در اولین بازی خود با نتیجه عجیب 6 بر 3 مغلوب تیم منتخب تهران شدند تا تعجب همگان را برانگیزند و البته در جدال با پاس با تساوی یک بر یک متوقف شد تا خاطره خوشی از حضور در ایران نداشته باشد.

مانشافت به سختی ایران را مغلوب کرد

بعد از زلزله وحشتناک بم تیم ملی فوتبال آلمان با ستارگان مطرح و سرشناس خود نظیر ینس لمن، شوانشتایگر، کلوزه، میشائیل بالاک و لوکاس پودولسکی جهت برگزاری یک دیدار دوستانه با تیم ملی ایران راهی تهران شد. در جدالی که اغلب بازیکنان به کار گرفته شده در ترکیب ایران عملکرد خوبی را از خود برجای گذاشتند و حسابی ژرمن ها به دردسر انداختند آلمانی ها با نتیجه 2 بر صفر پیروز شدند.

دوئل های پیاپی آقای مهندس با سرخابی های پایتخت

بعد از فتح لیگ قهرمانان اروپا ژاوی از بارسلونا جدا شد تا آخرین سال های دوران حرفه ای خود را درالسد قطر پیگیری کند . حضور او در پرافتخارترین تیم فوتبال قطر، پای او را به دلیل تقابل ها استقلال و پرسپولیس با السد قطر به تهران باز کرد . ژاوی در ایران عامل اصلی شکل‌گیری سکانس استثنایی "چطوری ژاوی" بود و البته بازی خداحافظی اش از دنیای فوتبال را هم در برابر پرسپولیس و ورزشگاه آزادی برگزار کرد.

ریوالدو و چهار حضور در ایران

فوق ستاره فوتبال برزیل بعد از فتح دو جام جهانی در آخرین روزهای فوتبالی اش سر از پروژه عجیب ازبکستان در دهه 80 شمسی درآورد و پیراهن بنیادکار را بر تن کرد تا به واسطه تقابل این تیم با پرسپولیس پای او هم به تهران گشوده شود.او با پیراهن بنیادکار در برابر ذوب آهن، پرسپولیس،سایپا و سپاهان قرار گرفت و حتی توانست به پرسپولیس گل بزند.

تیم‌های دیگر

23 دی 84 بود که بایرن مونیخ در دیداری دوستانه در ورزشگاه آزادی مقابل پرسپولیس قرار گرفت و با نتیجه 1-2، میزبانش را شکست داد. این بازی به مناسبت خداحافظی احمدرضا عابدزاده شکل گرفت. 7 آذر سال 92 هم تیم ستارگان بازنشسته میلان در دیداری دوستانه و خاطره‌انگیز در ورزشگاه آزادی، مقابل پیشکسوتان پرسپولیس سه بر یک به پیروزی رسید و مهدی مهدوی کیا هم در پایان با زدن دور افتخار از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

9098