گزارش آماری/ تراکتور - پرسپولیس؛ قرمزترین دربی ایران با این ۴۵ نفر

گزارش آماری/ تراکتور - پرسپولیس؛ قرمزترین دربی ایران با این ۴۵ نفر

پایگاه خبری فوتبالی- در تاریخ مسابقات لیگ برتری پرسپولیس -تراکتور ۴۵ بازیکن مختلف توانسته‌اند دروازه رقیب قرمزپوش خود را باز کنند.

به گزارش فوتبالی، مطمئنا گل زدن مهیج‌ترین قسمت یک بازی فوتبال است، چه برای بازیکنی که موفق به انجام این کار شود و چه برای تماشاگران و حتی بینندگان تلویزیونی. حال اگر این نقطه ماکسیمم شور و هیجان، حاصل گلزنی به یک رقیب دیرینه و سرسخت باشد، شیرینی آن دو چندان می‌شود و هواداران دو تیم مردان گلزن را همیشه به یاد خواهند داشت، تعدادی را با عشق و تعدادی را هم شاید با نفرت!

مسابقه پرسپولیس - تراکتور که جزو مهم‌ترین و دیدنی‌ترین مسابقات لیگ برتر است، قدمتی بیشتر از ۵۰ سال دارد و دو تیم در مسابقات مختلفی بیش از نیم قرن مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند. در این گزارش به گلزنان دو تیم در تاریخ مسابقات لیگ برتر حرفه‌ای فوتبال ایران پرداخته‌ایم و ۱۰ نکته جذاب از مردان گلزن این پیکار به طور مختصر نوشته شده که خواندن آن خالی از لطف نیست. همچنین در پایان نام تمامی گلزنان به طور کامل آورده شده است:

۱- بدون احتساب بازی نیمه تمام دو تیم در مسابقه برگشت لیگ بیست‌ویکم که با نتیجه انضباطی سه بر صفر به نفع پرسپولیس همراه شد، در ۲۹ بازی بین دو تیم، ۵۹ بار شاهد گل بوده‌ایم که این تعداد گل را ۴۵ بازیکن مختلف به ثمر رسانده‌اند. سهم پرسپولیسی ها ۳۲ گل بوده و تراکتوری‌ها هم ۲۷ بار دروازه حریف خود را باز کرده‌اند.

۲- رضا جباری اولین گلزن تاریخ این مسابقه در لیگ برتر است. گلی سه امتیازی که سرخ‌های تهرانی را در اولین تقابل لیگ‌برتری به پیروزی رساند. فرهاد علی‌یاری هم اولین بازیکن تراکتور است که دروازه رقیب سرخ تهرانی را گشود. علی‌یاری این گل را در دومین پیکار دو تیم به ثمر رساند ولی بازی با نتیجه ۲ بر ۱ به نفع پرسپولیس به اتمام رسید.

۳- کرار جاسم اولین برد لیگ برتری تراکتور مقابل پرسپولیس را به تی‌تی‌ها هدیه کرده است. کرار در ۱۸ آذر ۱۳۸۹ این تک گل تاریخی را به ثمر رساند تا پرشورها برای اولین بار پیروزی تیمشان مقابل پرسپولیس در لیگ برتر را جشن بگیرند.

۴- اولین گلزن خارجی پیکار دو تیم هوار ملا محمد عراقی است که ۱۳ سال پیش موفق به انجام این کار شد. آخرین خارجی که در این دیدار گل زده هم وحدت هنانوف است که با گل دقیقه ۹۵ خود در آخرین بازی دو تیم، سه امتیاز حساس و مهمی را تقدیم گل‌محمدی در راه قهرمانی کرد.

۵ - نه بار تور دروازه‌ها توسط گلزنان خارجی گشوده شده که پنج بار آن به نفع تراکتور بوده و چهار بار به نفع پرسپولیس. بازیکنانی با ملیت عراق، پرتغال و برزیل دو بار و گلزنانی از نیجریه، هندوراس و تاجیکستان هم یک بار موفق به انجام این کار شد‌ه‌اند. این درحالی است که دو تیم بین بازیکنان خارجی خود ریکاردو آلوز پرتغالی، گوستاوو برزیلی و وحدت هنانوف تاجیک را در این مسابقه در اختیار دارند که هر کدام می‌توانند با گلزنی در این دیدار آمار کشورهایشان را در این مسابقه جذاب بیشتر کنند. همچنین آلوارو خیمنز اسپانیایی و گئورگی گولسیانی گرجستانی می‌توانند گلزنی با ملیت جدید در تاریخ هماوردی دو تیم باشند.

۶- فلاویو لوپز گلزن‌ترین بازیکن خارجی بین بازی‌های دو تیم است که موفق شده دو بار به نفع تراکتور گل بزند. جالب اینکه این بازیکن ارزشمند پرتغالی همچنین اولین بازیکنی است که در تاریخ این مسابقه برای اولین بار دبل کرده و به عبارت دیگر هر دو گل خود را در یک مسابقه زده است. لوپز ۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ موفق به انجام این مهم شد و بعدها فقط مهدی عبدی و محمد عباس‌زاده بوده‌اند که توانسته‌اند همانند لوپز در یک دیدار بیش از یک گل بزنند.

۷- کمال‌الدین کامیابی‌نیا، سیدمهدی سیدصالحی و محمد عباس‌زاده بازیکنان سه گله در تاریخ این مسابقه حساس هستند. با این تفاوت که کامیابی‌نیا و عباس‌زاده هر سه گل خود را به ترتیب با پیراهن پرسپولیس و تراکتور به ثمر رسانده‌اند ولی سیدصالحی به عنوان بازیکن دو تیم این کار را انجام داده است. وی دو بار با پیراهن تراکتور و یک بار با پیراهن پرسپولیس به تیم سابق خود گل زده است. سیامک نعمتی و دانیال اسماعیلی‌فر در صورت گلزنی به رکورد تک نفره سیدصالحی خواهند رسید.

۸- کرار جاسم همچنین تنها گلزن تاریخ لیگ برتری دو تیم است که پس از به ثمر رساندن گل در بازی اخراج شده است. در مسابقه مذکور، یاغی عراقی در دقیقه ۲۷ موفق به گشودن دروازه سرخ‌های پایتخت شد و در دقیقه ۶۴ هم با گرفتن کارت زرد دوم اخراج شد تا در این زمینه هم رکوددار باشد.

۹- سیدمهدی سیدصالحی اما یک رکورد ویژه و منحصر به فرد برای خود دارد. سیدصالحی موفق شده در سه بازی پیاپی دو تیم گلزنی کند.

سید پس از گلزنی رفت و برگشت به پرسپولیس در لیگ دوازدهم، فصل بعد در اولین بازی با پیراهن پرسپولیس هم دروازه تیم سابق خود تراکتور را گشود تا رکوردی خاص از خود در مسابقات بین دو تیم بر جای بگذارد.

۱۰- فقط یک بار شاهد گل به خودی در این مسابقه بوده‌ایم. جایی که سوشا مکانی در ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ با اشتباهی که داشت توپ را وارد دروازه خود کرد تا بازی یک بر یک برابر شود. البته در ادامه تراکتوری‌ها با به ثمر رساندن دو گل دیگر توانستند در روز اشتباه سوشا بازی را به نفع خود تمام کنند.

تمام گلزنان تاریخ لیگ برتری دو تیم به شرح ذیل است:

۳ گل: کمال‌الدین کامیابی‌نیا (پرسپولیس) - سیدمهدی سیدصالحی (۲ گل با پیراهن تراکتور و ۱ گل با پیراهن پرسپولیس) - محمد عباس‌زاده (تراکتور)

۲ گل: فرهاد خیرخواه (تراکتور) - فلاویو لوپز (تراکتور) - فرزاد حاتمی (تراکتور) - رامین رضاییان (پرسپولیس) - وحید امیری (پرسپولیس) - علی علیپور (پرسپولیس) - پیمان بابایی (تراکتور) - مهدی عبدی (پرسپولیس)

یک گل:

تراکتوری‌ها: فرهاد علی‌یاری - کرار جاسم محمد - سیاوش اکبرپور - محمد ابراهیمی - مهدی کریمیان - گیلسون کاروالیو سوآرز - کریم انصاری فرد - سوشا مکانی (گل به خودی) - لوسیانو ادینیو - سامان نریمان‌جهان  - شاهین ثاقبی - محمد ایرانپوریان - دانیال اسماعیلی‌فر - احسان حاج‌صفی

پرسپولیسی‌ها: رضا جباری - اسماعیل حلالی - سهراب انتظاری - مجتبی زارع - هوار ملا محمد - هادی نوروزی - غلامرضا رضایی - علیرضا نورمحمدی - رضا حقیقی - محسن بنگر - جری بنگستون - مهدی طارمی - گادوین منشا - سیدجلال حسینی -احمد نوراللهی - عیسی آل‌کثیر - سیامک نعمتی - مهدی ترابی - محمد عمری - وحدت هنانوف

گزارش از حامد حاجی محمدی/ پایگاه خبری فوتبالی

1997