گزارش ویژه/ پر خرج‌ترین سرمربیان تاریخ لیگ جزیره؛ پیشی گرفتن کلوپ از فرگوسن

گزارش ویژه/ پر خرج‌ترین سرمربیان تاریخ لیگ جزیره؛ پیشی گرفتن کلوپ از فرگوسن

پایگاه خبری فوتبالی – یورگن کلوپ در این تابستان دست به جیب شده است تا ترکیب تیمش را تقویت کند و حالا در لیست پر خرج‌ترین سرمربیان تاریخ لیگ جزیره، از الکس فرگوسن، سرمربی سابق شیاطین سرخ، پیش افتاده است.

به گزارش فوتبالی، الکسیس مک آلیستر و دومنیک سوبوسلای، هر دو در این تابستان به آنفیلد نقل مکان کردند. انتظار می‌رود که کلوپ برای جانشینی جوردن هندرسون و فابینیو، که هر دو به لیگ عربستان پیوستند، یک هافبک دیگر را نیز به تیمش اضافه کند. حتی در صورتی که کلوپ در این تابستان خرج‌های بیشتری را انجام دهد باز هم در رتبه چهارم این لیست باقی خواهد ماند. کلوپ تا به حال 26 بازیکن را در طی 8 سال حضورش در لیورپول به این تیم آورده است که مبلغ 613.012.866 میلیون پوند نیز برای جذب آن‌‌ها هزینه صرف شده است.

بزرگترین مهره جذب شده توسط کلوپ، داروین نونیز بازیکن بنفیکا بوده است که با مبلغ 84 میلیون پوند در تابستان گذشته از بنفیکا خریداری شد، مبلغی که رکورد نقل وانتقالاتی باشگاه را جا به جا کرد. رکورد قبلی تیم لیورپول نیز برای جذب دیگر خرید کلوپ یعنی ویرجیل فن دایک از ساوتهمپتون در سال 2018 و به مبلغ 75 میلیون پوند، شکسته شده بود. سوبوسلای، خرید تابستانی امسال لیورپول در بین 3 نفر اول این لیست جای گرفته است، بازیکنی که در ابتدای تابستان از لایپزیگ به لک لک‌‌ها پیوست. در مجموع کلوپ به طور میانگین، برای جذب هر بازیکن مبلغ 23.577.417 میلیون پوند هزینه کرده است. 

این میزان او را در لیست میانگین پرداختی هر سرمربی برای جذب هر بازیکن، نزدیک به صدر این لیست قرار می‌دهد اما در زمینه خرج خالص برای جذب بازیکن‌های جدید، ژوزه مورینیو در صدر لیست قرار دارد. این سرمربی پرتغالی که در لیگ جزیره، هدایت تیم‌‌های چلسی، منچستر یونایتد و تاتنهام را بر عهده داشته است، در مجموع 64 بازیکن را در دوران حضورش در این 3 تیم، به ترکیب خود اضافه کرده است.


به شکل قابل توجهی، 4 نفر از 5 خرید گران قیمت او در لیگ جزیره، در دوران حضورش در منچستر یونایتد اتفاق افتاده است. او در سال 2016 برای جذب پول پوگبا رکورد نقل و انتقالاتی منچستر یونایتد را شکست و همچنین لوکاکو، فرد و ماتیچ را به اولدترافورد آورد. تنها بازیکن غیر منچستری ای که در این لیست 5 نفره قرار دارد، آندره شونچنکو است که 5 امین خرید گران قیمت مورینیو باقی مانده است؛ مورینیو این ستاره اوکراینی را در سال 2006 و در دوران حضورش در چلسی خریداری کرد. در مجموع مورینیو با صرف مبلغ چشم گیر 1.146.872.500 میلیارد پوند برای جذب بازیکن و میانگین 17.917.998 میلیون پوند به ازای هر بازیکن، در صدر این لیست جا خوش کرده است.

دومین نفر در این لیست، کسی نیست جز پپ گواردیولا که در طی 7 سال حضورش در ورزشگاه اتحاد، 43 بازیکن را برای تیمش خریداری کرده است. این سرمربی اسپانیایی تنها کسی است که بعد از مورینیو از مرز 1 میلیارد هزینه برای خرید بازیکن جدید عبور کرده است؛ او در مجموع 1.052.911.658 میلیارد پوند از سرمایه باشگاه من سیتی را صرف جذب بازیکنان جدید کرده است. گران قیمت‌ترین خرید او جک گریلیش است که در سال 2021 با خرید 100 میلیون پوندی او رکورد جدیدی در زمینه خرید یک بازیکن برتانیایی به ثبت رسید. گواردیولا به طور میانگین برای جذب هر بازیکن 24.474.854 میلیون پوند پول خرج کرده است.

سومین نفر این لیست، آرسن ونگر، سرمربی افسانه ای توپچی‌هاست که در طی 22 سال حضورش بر روی نیمکت آرسنال در مجموع 84 بازیکن را با صرف هزینه 762.364.525 میلیون پوندی به ورزشگاه امارات آورد. او رکورد نقل و انتقالاتی خود را با جذب پیر امریک اوبامیانگ شکاند و در کل به طور میانگین به ازای هر بازیکن 9.410.510 میلیون پوند هزینه کرده است.

یورگن کلوپ، جایگاه 4 ام این لیست را در اختیار دارد اما به طرز عجیبی، برندن راجرز با عبور از فرگوسن در رده 5ام این لیست قرار دارد. راجرز در لیگ جزیره هدایت تیم‌های سوانزی، لیورپول و لستر سیتی را بر عهده داشته است. او در مجموع 591.863.280 میلیون پوند برای تقویت تیمش صرف کرده است و در مجموع 51 بازیکن را برای تیم‌های خود جذب کرده است. او با صرف مبلغ 32.5 میلیون پوند، کریستین بنتکه را از استون ویلا به لیورپول آورد تا رکورد نقل و انتقالاتی خود را برای این بازیکن بلژیکی بشکند.

 میانگین پرداختی او برای هر بازیکن نیز 11.605.237 میلیون پوند بوده است که در این زمینه نیز او را بالاتر از الکس فرگوسنی قرار می‌دهد که 10 .968.645 میلیون پوند را به طور میانگین برای خرید هر بازیکن صرف کرده است. سرمربی افسانه ای منچستر یونایتد، در مجموع برای خرید 52 بازیکن مبلغ 570.460.410 میلیون پوند را صرف کرده است. هزینه‌های کم‌تر فرگوسن احتمالا به دلیل عادت او برای آوردن بازیکنان با کیفیت از آکادمی باشگاه به تیم اصلی بوده است. گران‌ترین خرید او به انتقال 30.75 میلیون پوندی دیمیتار برباتوف از تاتنهام در سال 2008 بر می‌گردد.

مانوئل پیگرینی و مارک هیوز، به ترتیب در رده‌های 7 ام و 8 ام این لیست قرار گرفته اند اما یکی از نکات جالب این لیست، حضور کونته و ادی هاو در بین ده نفر اول پر خرج‌ترین سرمربی‌های تاریخ لیگ جزیره است. 

کونته در کمتر از 4 سال توانست در رتبه 9 ام این لیست قرار بگیرد که حاصل جذب 21 بازیکن در طی دوران حضورش در چلسی و سپس تاتنهام بود که در انتها با اخراج او از تیم لندنی همراه بود. او در مجوع بیش از 511 میلیون پوند برای خرید بازیکن هزینه کرد که انتقال آلوارو موراتا به مبلغ 60 میلیون پوند گران‌ترین آن‌‌ها بود.

ادی هاو نیز که در حال حاضر هدایت تیم متمول نیوکاسل را بر عهده دارد، به پشتیبانی مالکان سعودی این تیم تمام 6 خرید گران قیمت خود را در دوران حضورش در این تیم به ثبت رسانده است که الکساندر آیزاک در صدر آن‌‌ها قرار دارند.

2102