گزارش آماری/ استقلال فقط 22 میلیارد گران‌تر از پرسپولیس!

گزارش آماری/ استقلال فقط 22 میلیارد گران‌تر از پرسپولیس!

پایگاه خبری فوتبالی - در شروع فصل گذشته، باشگاه استقلال با مدیریت مصطفی آجورلو بازیکنان زیاد و البته گران‌قیمتی را جذب کرد.

به گزارش فوتبالی، اقدامی که باعث شد در تمام طول فصل سایه لقب «گران‌ترین تیم لیگ برتر با اختلاف زیاد» بر سر این تیم سنگینی کند. البته خیلی ها معتقد بودند که آجورلو با همین هزینه ها می توانست یک تیم خوب را ببندد که سالها برای استقلال بماند و جام بیاورد و افتخار آفرینی کند اما در نهایت تیمی بسته شد که در پایان فصل، به هیچ جام و موفقیت خاصی نرسید. به سپاهان رفت و برگشت باخت، دربی برگشت و دربی فینال حذفی را باخت و البته به تراکتور در بازی رفت لیگ باخت. در کل استقلال مقابل بزرگان لیگ، حرفی برای گفتن نداشت.

البته روشن بود که پرسپولیس، سپاهان و حتی فولاد هم تیم‌های گران قیمتی بودند اما اعدادی که از قراردادهای باشگاه استقلال بیرون به بیرون درز می‌کرد بسیار گزاف به نظر می‌رسید. فشارها وقتی بیشتر شد که استقلال نتوانست هیچ کدام از دو جام مهم فوتبال ایران را ببرد. حالا گران‌ترین تیم ایران با این طعنه مواجه بود که هیچ موفقیتی کسب نکرده است.

ما این روزها ریز قراردادهای دو باشگاه بزرگ و پرطرفدار پایتخت منتشر شده و اطلاعات جالب و قابل توجهی را در اختیار فوتبالدوستان قرار داده است. یکی از اعداد مهمی که از این اسناد به دست آمده رقم «خالص» قراردادهای بازیکنان و کادر فنی استقلال و پرسپولیس در لیگ بیست و دوم است. طبق این اسناد این رقم برای استقلال 321 میلیارد و 85 میلیون تومان بوده و برای پرسپولیس 298 میلیارد و 700 میلیون تومان. این یعنی استقلال چیزی نزدیک به 22 میلیارد تومان و 385 میلیون تومان بیشتر از پرسپولیس برای رقم خالص قراردادهای بازیکنان و مربیانش هزینه کرده است. اینکه چرا محاسبات فوتبالی با محاسبات دیگر رسانه ها اختلاف دارد به این دلیل است که در لیست قراردادهای لو رفته پرسپولیسی‌ها، خبری از قرارداد لئاندرو پریرا نبود. اگر قرارداد نیم فصل او را هم که معادل 18.5 میلیارد تومان بوده به مجموع قرارداد پرسپولیسی‌ها اضافه کنیم به عدد 298 میلیارد و 700 میلیون تومان می‌رسیم. به این ترتیب اختلاف مجموع قرارداد دو باشگاه هم کمتر می‌شود. به طور دقیق 22 میلیارد و 385 تومان. 

مبلغ فوق البته بدون در نظر گرفتن آپشن‌هاست. آپشن‌هایی که مبالغ زیادی را به تعهدات دو باشگاه اضافه کرده است اما برای پرسپولیسی ها این ماجرا فرق دارد. آنها درصد بسیاری از آپشن های 107 میلیاردیشان فعال شده است و البته قهرمانی پرسپولیس در لیگ و جام حذفی باعث شده تعهد پرسپولیس خیلی بیشتر از چیزی باشد که رقم خالص قراردادها نشان می‌دهد. اما اگر این آپشن‌ها را در نظر نگیریم اختلاف کلی دو تیم، تفاوت زیادی نداشته و یا لااقل آنقدری نبوده که باعث افزایش هجمه‌ها علیه استقلال شود.

چیزی که فشارها را روی استقلال زیاد کرده بود، بستن قراردادهای جدید با مبالغ با بازیکنانی بود که هم قرارداد داشتند و البته کیفیت بالایی نداشتند. بازیکنانی که باید با مبالغ بسیار پایین تر با آنها بسته می شد. حالا اگر به یاد بیاوریم که باشگاه‌هایی مثل پرسپولیس، سپاهان، تراکتور و فولاد هم قراردادهای گران قیمتِ زیادی داشتند، آن همه فشار و هجمه روی استقلال غیر منصفانه به نظر می‌رسد. حرف از باشگاه‌های نزدیک به 500 میلیارد تومان است. باشگاه‌های صنعتی که البته نام آنها به صورت دقیق اعلام نشده اما آدرس‌هایی که داده می‌شود، نشان می‌دهد که چه باشگاه‌هایی نزدیک به 500 میلیارد تومان هزینه کرده‌اند.

گزارش از ناصر نامدار/ پایگاه خبری فوتبالی