بزر‌گ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۸)؛ دربی فقیر و غنی در مکزیک

بزر‌گ‌ترین رقابت‌ها در دنیای فوتبال (۸)؛ دربی فقیر و غنی در مکزیک

پایگاه خبری فوتبالی – مجله ورلد ساکر در یک شماره ویژه اقدام به بررسی مهم‌ترین رقابت‌های فوتبالی در سر تا سر دنیا پرداخته است که مطالعه آن‌ها خالی از لطف نیست.
به گزارش فوتبالی، قسمت هشتم از مجموعه مقالات «بزرگ‌ترین رقابت‌ها فوتبال در دنیا» به شرح زیر است:

کلاب آمریکا – گوادالاخارا

دیدار بین کلاب آمریکا و گوادالاخارای مکزیک به عنوان سوپرکلاسیکوی مکزیک شناخته می‌شود. آن‌ها موفق‌ترین باشگاه‌های کشور مکزیک هستند. آمریکا ۱۳ بار قهرمان شده و گوادالاخارا ۱۲ بار. هیچکدام هم تا به حال از سطح اول به سطوح پایین سقوط نکرده‌اند. طبیعی است که هر ۲ تیم هم بیشترین هوادار را در مکزیک و حتی کشور همسایه یعنی آمریکا داشته باشند. با وجود این شباهت‌ها اما این ۲ تیم اختلافات فرهنگی زیادی دارند.

باشگاه کلاب آمریکا متعلق به قشر متمول‌تر و شهرنشین‌تر مکزیکوسیتی است اما گوادالاخارا به فرودستان و قشر کم درآمد جامعه تعلق دارد. این تیم بیشتر از قشر شهر نشین‌، متعلق به جالیسکو در حوالی پایتخت است. کلاب آمریکایی‌ها با قشر پایتخت نشین اختلافات زیادی دارند.

لقب گوادالاخارا چیواس به معنی بزها است. آن‌ها قانونی دارند که در آن تنها به بازیکنان مکزیکی اجازه بازی در تیم‌شان می‌دهند. آکادمی آن‌ها کانترا نام دارد که از اهمیت زیادی برای این باشگاه برخوردار است. از محصولات این آکادمی می‌توان به عمر براوو، خاویر هرناندز، کارلوس ولا و کارلوس سالسیدو اشاره کرد. این آکادمی در کشور مکزیک نظیر ندارد.

در سمت مقابل کلاب آمریکا از قدرت اقتصادی هولدینگ تله ویز استفاده می‌‌کند. ایمیلیو آزکاراگا درباره عقاب‌ها (لقب کلاب آمریکا) گفته این تیم برترین‌های خارجی را می‌‌خرد تا چیواس را شکست دهد.

هواداران این ۲ تیم نزدیک به ۸۰ درصد از هواداران فوتبال در مکزیک را تشکیل می‌دهند. در مورد گوادالاخارا گفته می‌شود: در تمام مکزیک همیشه یک برادر (هوادار) چیواس پیدا می‌شود و در تبلیغات نایکی برای آمریکا درباره این تیم گفته می‌شود «از ما بیشتر متنفر شوید» که اشاره‌ای به عطش افتخارات دارد.

نکته تاریخی: هیچ دیدار بین این ۲ تیم به اندازه دیدار تاریخی نیمه نهایی فصل ۸۳-۱۹۸۲ پرحاشیه نبوده. بازیکنان هر ۲ تیم به درگیری با هم پرداختند. چیواس بازی رفت را ۲-۱ باخته بود اما در دیدار برگشت ۳-۰ برنده شد و به فینال رسید. فصل بعد البته انتقام این زد و خورد در فینال گرفته شد و کلاب آمریکا در فینال چیواس را برد.

1101