هدیه لیگ نخبگان آسیا به هواداران سرخابی‌ها؛ احتمال دربی آسیایی بالا رفت!

هدیه لیگ نخبگان آسیا به هواداران سرخابی‌ها؛ احتمال دربی آسیایی بالا رفت!

پایگاه خبری فوتبالی- با شیوه جدید برگزاری لیگ نخبگان آسیا احتمال رویارویی استقلال و پرسپولیس در مرحله گروهی زیاد است.

به گزارش فوتبالی، بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا روز 5 خرداد در ورزشگاه هزا بن زیاد امارات و بین دو تیم العین امارات و یوکوهاما مارینوس ژاپن برگزار می‌شود. بازی رفت در ژاپن با برتری دو بر یک تیم ژاپنی به پایان رسید و با برگزاری بازی برگشت، پرونده لیگ قهرمانان آسیا برای همیشه بسته خواهد شد.

بعد از این دوره و از فصل 2024-2025 مسابقات سطح اول لیگ قهرمانان با یک فرمت جدید و با نام لیگ الیت یا لیگ نخبگان آسیا برگزار خواهد شد. طبق برنامه‌ای که اعلام شده این مسابقات با حضور 24 تیم در دو گروه شرق و غرب برگزار می‌شود. در هر گروه 12 تیم خواهند داشت اما هر تیم 8 بازی انجام می‌دهد. 4 بازی به عنوان میزبان و 4 بازی به عنوان  میهمان. 

کدام تیم‌ها سهیمه لیگ نخبگان را گرفته‌اند؟

در منطقه غرب آسیا فعلا 6 تیم حضورشان در لیگ نخبگان قطعی شده است. الهلال و النصر از عربستان، السد از قطر، استقلال و پرسپولیس از ایران و پاختاکور از ازبکستان. البته استقلال و پرسپولیس از نظر رتبه برای حضور در لیگ نخبگان انتخاب شده‌اند اما هنوز باید منتظر دریافت مجوز حرفه‌ای باشند.

قطر سهمیه قطعی و یک سهمیه پلی آف هم دارد. سهمیه قطعی به تیم قهرمان جام امیرکاپ خواهد رسید. 4 تیم الدحیل، السد، الغرافه و القطر به نیمه نهایی این تورنمنت رسیده‌اند. اما تکلیف سهمیه پلی آف روشن است. الریان با قرار گرفتن در رده دوم لیگ ستارگان به این سهمیه دست پیدا کرده است.

کشور امارات هم کلا یک سهمیه قطعی و یک سهمیه پلی آف دارد. اما هنوز تکلیف هیچ کدام از این سهمیه‌ها مشخص نیست. در ادنوک لیگ امارات تیم الوصل فاصله زیادی با بقیه دارد و احتمالا قهرمان می‌شود و سهمیه قطعی را می‌گیرد. سهمیه پلی آف هم به یکی از دو تیم الوصل یا النصر می‌رسد که به فینال جام ریاست جمهوری رسیده‌اند. 

ازبکستان فقط یک سهمیه قطعی دارد که تیم پاختاکور با قهرمانی در فصل 2023 سوپرلیگ آن را دریافت کرده. عراق هم مثل ازبکستان یک سهمیه قطعی دارد. رقابت اصلی برای قهرمانی در سوپرلیگ عراق بین دو تیم نیروی هوایی و الشرطه است. هر چند تیم الزورا هم می‌تواند به قهرمانی برسد. هر تیمی که قهرمان شود سهمیه حضور در لیگ نخبگان را می‌گیرد.

اما ایران هم یک سهمیه در پلی آف دارد. قهرمان جام حذفی ایران وارد مرحله پلی آف می‌شود. مسابقات جام حذفی به مرحله یک چهارم نهایی رسیده و امروز مسابقات این مرحله هم برگزار می‌شود. تیم‌های سپاهان و تراکتور جدی‌ترین مدعیان قهرمانی در جام حذفی هستند.

احتمال دربی آسیایی چقدر است؟

نکته مهمی که درباره لیگ نخبگان وجود دارد این است که در برگزاری این مسابقات هیچ محدودیتی در قرعه کشی مسابقات وجود ندارد. هر تیمی که در جدول حضور دارد 11 رقیب دیگر را می‌بیند اما با 8 تا از آنها مسابقه خواهد داد. می‌دانید جذابیت ماجرا کجاست؟

احتمال این که استقلال و پرسپولیس در لیگ الیت با هم بازی کنند زیاد است. چون از بین 11 تیم با 8 تیم بازی خواهند داشت و فقط با 3 تیم روبرو نمی‌شوند. نکته دیگر هم این است که مسابقات مرحله گروهی به صورت رفت و برگشت نیست و هر تیم فقط یک بار با تیم دیگر بازی می‌کند اما مساله میزبانی و میهمانی وجود دارد. به این ترتیب اگر قرعه به صورتی باشد که استقلال و پرسپولیس با هم بازی داشته باشند این اتفاق فقط یک بار در مرحله گروهی رخ خواهد داد. 

از هر گروه 8 تیم به مرحله حذفی صعود می‌کنند. اما AFC هنوز مشخص نکرده است که در مرحله حذفی محدودیتی برای قرعه وجود دارد یا نه اما بسیار بعید است چنین محدودیتی اعمال شود. چرا که گفته شده است ترتیب برگزاری مسابقات مرحله حذفی مشخص است. تیم اول با تیم هشتم، تیم دوم با تیم هفتم، تیم سوم با ششم و تیم تیم چهارم با تیم پنجم بازی خواهند داشت. 

این یعنی اگر استقلال و پرسپولیس در یکی از 4 موقعیتی که ذکر شد قرار بگیرند در این صورت در مرحله یک هشتم نهایی هم با هم بازی خواهند داشت. اما این بار به صورت رفت و برگشت! این یعنی استقلال و پرسپولیس در لیگ نخبگان یا اصلا با هم بازی نخواهند کرد (احتمال اندک) یا یک بار در مرحله گروهی با هم مسابقه خواهند داد (احتمال زیاد)، یا 3 بار با هم روبرو خواهند شد که این یکی بعد از پایان مرحله گروهی روشن خواهد شد.

1359